Ministerstwo Obrony Litwy ogłosiło wczoraj (18 czerwca) w Paryżu wybór samolotu transportowego nowej generacji embraera C-390 Millennium, jako przyszłej platformy dla litewskich Sił Zbrojnych. Według informacji do których dotarł Rynek Lotniczy umowa dotyczyć będzie trzech maszyn tego typu.
Podjęcie tej strategicznej decyzji stanowi istotny krok w kierunku wzmocnienia gotowości operacyjnej Litwy oraz zwiększenia interoperacyjności w ramach struktur NATO. Jednocześnie otwiera drogę do uruchomienia procesu zakupowego, zgodnie z krajowymi przepisami prawa.
– Dokonaliśmy szczegółowej analizy dostępnych na rynku typów wojskowych samolotów transportowych i nasza ocena jednoznacznie wykazała, że C-390 Millennium to najbardziej odpowiednia platforma dla realizacji naszych krajowych wojskowych wymagań operacyjnych. W związku z tym Litwa wybrała firmę Embraer do dalszych negocjacji i spodziewa się sfinalizować umowę zakupu w najbliższych miesiącach - powiedziała Loreta Maskaliovienė, wiceminister obrony Litwy.
Wybór C-390 przez Litwę wpisuje się w szerszy proces modernizacji sił powietrznych wśród sojuszników europejskich i członków NATO. Samolot ten został już wybrany przez Portugalię, Węgry, Holandię, Austrię, Czechy, Szwecję i Słowację. Dołączenie Litwy do grona użytkowników C-390 w Europie pozwoli nie tylko na wzmocnienie zdolności operacyjnych, ale także zapewni dostęp do rozwiniętego ekosystemu wsparcia technicznego, logistycznego oraz wspólnych programów szkoleniowych.
- Jesteśmy zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani przez władze Litwy. Ten wybór odzwierciedla zaangażowanie Embraer w umacnianie zdolności obronnych w Europie. W tym względzie C-390, ze swoją wszechstronnością, wydajnością i interoperacyjnością NATO, jest idealną platformą - łatwo dostępną do wykonywania najbardziej wymagających misji - powiedział Bosco Da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Na stole cały czas leży oferta C-390 dla Polski
Embraer oferuje też Polsce nowoczesny samolot wojskowy KC-390 Millennium w konfiguracji NATO, który został już zakupiony przez Niderlandy, Czechy, Portugalię, Węgry, Austrię i Koreę Południową, a także wybrany przez Słowację, Szwecję oraz Litwę.
W ramach długoterminowej strategii Embraer poszukuje partnerów do produkcji części oraz montażu końcowego samolotu wojskowego KC-390 Millennium, w zależności od ekonomicznej wykonalności przedsięwzięcia, na który obecnie jest wysoki popyt ze strony krajów europejskich/NATO i reszty świata. Polska jest idealnym partnerem dla Embraera do współpracy w zakresie tworzenia nowoczesnych technologii obronnych i wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy.
Embraer planuje także utworzenie centrum szkolenia taktycznego, zakładu zajmującego się obsługą techniczną, naprawami i remontami płatowca i podwozia oraz polonizację elementów wyposażenia KC-390. Brazylijczycy szacują, że montaż samolotu i związany z nim ekosystem posprzedażowy przyczyni się do wygenerowania blisko 1 mld dolarów i stworzenia 600 miejsc pracy.
- Oferując samolot KC-390 Millennium Polsce – czołowemu krajowi w NATO – zyskujemy szansę na nawiązanie współpracy z doświadczonym i silnie rozwiniętym polskim sektorem przemysłu obronnego. To także okazja dla Polski, by stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu C-390, z dostępem do kompleksowego pakietu przemysłowego, szkoleniowego i serwisowego. Polska to dla nas znacznie więcej niż potencjalny klient – to długoterminowy partner operacyjny i przemysłowy oraz idealna lokalizacja dla europejskiej linii montażowej, którą planujemy rozwijać - powiedział w
wywiadzie z Rynkiem Lotniczym Frederico Lemos, członek zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security.
C-390 w liczbach
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym została Litwa.
Poleciliśmy embraerem C-390
W przeddzień rozpoczęcia ubiegłorocznej edycji Farnborough Air Show i tegorocznego Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.